Sunday 12 June 2011

Dramatik..



Terengganu mengakhiri penantian 11 tahun apabila menjulang Piala FA selepas bangkit pada saat terakhir untuk menewaskan Kelantan 2-1 dalam permainan 120 minit yang paling dramatik pernah disaksikan dekad ini..


- suasana final luar biasa berjaya ini disaksikan lebih 90 000 peminat daripada kedua2 gergasi pantai timur yang merupakan rekod baru stadium bukit jalil penuh, mengembalikan kenangan manis bola sepak tempatan yang cukup malap sejak beberapa tahun lepas..dan khabarnya rating yang dicatat oleh astro arena untuk penonton di rumah cukup hebat mengalahkan rating penonton anugerah juara lagu..


- kami terpaksa mencari ruang 'parking' sejauh 1.5 km, kerana khuatir tidak dapat keluar cepat selepas permainan, dan kemungkinan disaman polis.



- seawal jam 5, stadium sudah hampir penuh dengan kelibat penyokong red warriors menenggelami kelibat penyokong penyu ibarat lautan merah membelah lautan putih..namun ia bukan satu halangan untuk para peminat untuk kalah bersorak sebelum permainan, walau kampung mungkin tergadai..malah sementara menanti sepak mula final, penyokong dihiburkan dengan persembahan khas dikir barat daripada kelab penyokong bola sepak kelantan di perkarangan stadium.


- saat masuknya waktu solat maghrib, seorang bilal menggunakan speaker stadium mengalunkan azan, suasana yang jarang dilihat sebelum ini...maka dapat dilihat di setiap perkarangan stadium, masing2 mengenepikan sentimen kenegerian demi akidah yang satu untuk solat secara berjemaah.



- perlawanan ini juga memahat sejarah apabila semua pemain, jurulatih dan pegawai kedua pasukan melafazkan ikrar sebagai ikrar sebagai janji memerangi rasuah dalam bola sepak sebelum sepak mula perlawanan.


- kelihatan kelibat bendera hijau pas dikibarkan di sebalik lautan merah mahupun putih, lagi2 bila saat gol dijaringkan oleh kedua-dua pasukan.. Malahan sebelum sepak mula, tatkala kamera fokus kepada muka para VVIP, satu stadium gamat, penyokong kedua2 pasukan bertepuk tangan kerana gembira melihat wajah kesayangan tok guru MB kelantan hadir memberikan semangat..



- aksi final edisi ke 22 ini sungguh hebat, mendebarkan dan paling dramatik pernah disaksikan..sang penyu merangkak kembali daripada ambang kekalahan dengan menjaringkan gol penyamaan di saat2 akhir waktu kecederaan, dan gol kemenangan pada masa tambahan untuk sekaligus menghancurkan impian sang kijang bagi menggondol piala FA buat kali pertama..


- Etika penyokong yang hadir masih belum berubah, ada yang tidak menghiraukan amaran pihak berkuasa, ada yang melempar mercun dan bunga api sehingga ada yang masuk padang, nyaris terkena penjaga gawang terengganu menyebabkan permainan terhenti selama beberapa minit..

- pastinya ganjaran menarik menanti kedua2 pasukan..jika kelantan dijanjikan lot tanah jika menang, pasukan terengganu pula pastinya menanti hadiah pakej percutian ke London dan eropah..mungkin ada peluang untuk ajak main bola sepak persahabatan dengan anak2 ganu di eropah?


Apa-apa pun, tahniah kepada kedua2 pasukan atas permainan final yang sungguh hebat..para peminat bola sepak tempatan pastinya sudah lama ketagihkan aksi bola sepak hebat dan professional sebegini..


p/s: bangga kerana kawan satu sekolah rendah sepermainan dulu, manaf mamat adalah orang yang memberikan gol penyamaan..

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Best Blogger Tips

1 comment:

  1. abg cha, dah abes blaja ke? balek mlysia for good?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...