Monday, 27 December 2010

Tabah

'Successful among you is the one who is protected from their whims, greed and anger' (Umar RA)


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Wednesday, 22 December 2010

500 vs 5billion


"Kita pelik bagaimana Perdana Menteri dan timbalannya mengatakan bahawa janji Pakatan ini diluar kemampuan kerajaan.

"Untuk memberikan imbuhan RM500 kepada guru-guru tidak ada kemampuan, tetapi membina menara warisan berharga RM5 bilion mereka mampu. Malah memberi RM500 juta seorang kroni sebagai komisyen pembelian kapal selam BN mampu lakukan.

"Begitu juga BN mampu berikan subsidi sehingga RM20 bilion untuk IPP (penjana tenaga bebas), tetapi untuk rakyat dikurangkan," (TITM)

sumber


isu utama bukanlah menafikan pasaran semasa dan ekonomi yang mahu tidak mahu akan menyebabkan harga barang naik..kerangka yang lebih besar perlulah dilihat dengan lebih tepat dan menyeluruh..
pihak mana yang lebih kompeten, telus dan bertanggungjawab lah perlu dipilih secara merit..



Best Blogger Tips

Monday, 20 December 2010

memoir..

Salam,

A post by his mother in his blog:-
we really need to be close to quran while we are still alive.


Assalamualaikum,

Mas Afzal passed away at 2.24am, 18th December, 2010. His papa, brother Andi, sisters Aiysha n Atiqah,uncle Shahrir n me were with him till he breathed his last. He was intubated and n in an induced coma from about 1pm the day earlier because he was having difficulty breathing n his Blood Pressue was getting very low.

Since he was admitted to the Ampang Hospital on December 2nd, he did not get any good night's sleep. Now, he can rest and wait for me n all of us to join him.

I thank Allah for letting me borrow him for the last 26 years. I am also thankful that Allah has given me n my family the opportunity to take care of him while he was in hospital.

Many of his friends visited him in hospital n he could recognise them all, even during the times when he was in a confused n sometimes delirious state because of the infection he suffered n the pure oxygen he was given.

He told me to make sure to wake him up if any of his friends came to visit. "I want to acknowlege their presence", he said. Actually I was surprised he could recognise all his friends who came despite the fact that he sometimes forgot that he was in hospital. At the end of visiting hours, I would ask him about his friends who came and he would describe to me who those friends are, what they were studying, how they met, what activities they have done together n so on. I could see he loved all his friends a lot.

I would always test him to see his state of mind by asking who I am..."Mama", he would always answer. Afzal did not sleep at all the whole night on Thursday and was either reciting versus from the Quran, performing prayers or doing the zikr thoughout the night.I think he was trying to sort things out in his head n said whatever came to mind n since Quran versus were always close to his heart, those versus were among the things he blurted out. I was tired just looking at him but helpless to do anything, other than hold his hand, massage his back n stood by his side n by the graces of Allah, I did not feel sleepy at all thoughout that night. By morning he was exhausted and all my efforts to make him stop n rest failed. The last hour before he was intubated, I kept testing him to see if he is still able to recognise me. Three times I asked him who I was. He would stop his blabbering and say "Mama".

N now, part of me is happy for him because he is no longer suffering but a larger part of me is missing him so much. My baby is no longer with me. I am no longer able to take care of him for he is now under a more capable carer.

I will always have the beautiful memories with Afzal, the moments together that only the two of us share...always.....Mama Afzal.

P/S Thank you all Afzal's friends who visited him in hospital or came to Bentong for his funeral. We decided to bury him in Bentong because that's where he was born n we chose a site right next to my mother, his grandmother to whom he was very close.


Best Blogger Tips

Friday, 17 December 2010

of trial and tribulations





arwah is such an amazing person, great daie, great individual muslim..an inspiration to us all..
may allah bless him and grant him jannatul firdaus..







al-fatihah

Best Blogger Tips

Polemik



Benarkah polemik antara kumpulan2 yang mendukung pelbagai aliran pemikiran islam semakin subur di negara2 yang demokrasinya semakin terbuka?..


Benar jika keterbukaan demokrasi itu merangsang percambahan pemikiran dalam wacana ilmu2 islam..namun sejauh mana dari segi praktikalitinya membantu atau pun dapat diharmonikan?


Dan persoalan tentang bentuk kesatuan bagaimana yang dikejar?







Sent from my BlackBerry® wireless device
Best Blogger Tips

Thursday, 16 December 2010

Kenapa susah2?

salam


a nicely written article by my fellow friend, on demonstrations.

why on earth people are demonstrating or boycotting things..?

just speaking out the disappointment towards authorities which can mean jail, banishment, or even death.. But still this has not discouraged many individuals or group of ppls from doing so..



Setelah lebih sejam saya mengulangkaji Company Law, saya mengambil sedikit masa untuk berehat. Tiba-tiba, sahabat sepermainan di sekolah yang sudah lama saya tidak ketemu memberi salam di YM.

“Akmal, ko free tak sekarang?”

“Sobo!!! Lama tak dengar cerita… InshaAllah free je ni. Tengah lepak kejap”

“Aku nak tanya ko sikit. Ada guna ke boikot barang Israel dan demo ni? Kalau kita boikot Starbucks atau Coca Cola, orang Islam yang kerja dengan diorang pun akan rasa juga kesan buruknya. Pastu demo ni dah berapa ratus kali dah buat, tapi Israel bukannya nak dengar pun kita kata apa…”

Saya mula berfikir dengan lebih mendalam. Jawapannya ada, tapi saya tidak pasti bagaimana ingin luahkan.

Boikot

Boikot merupakan antara langkah tipikal yang diambil oleh manusia apabila tidak bersetuju atau marah dengan seseorang ataupun sesebuah syarikat (dalam undang-undang, syarikat dianggap seperti seorang manusia i.e. corporation has legal personality. Hehe. Tempias Company Law). Boikot merupakan satu penderaan ekonomi yang berkesan dan boleh memudaratkan, terutamanya jika ia mendapat sokongan ramai.

Mereka yang membenci pembunuhan haiwan akan memboikot barangan kulit.

Kumpulan yang menentang pembulian di kilang-kilang di China yang digelar ‘sweatshops’ akan memboikot Primark.

Kelompok yang mengecam Weapons of Mass Dectruction (WMD) dan peperangan memboikot Rolls-Royce dan juga BAE yang menghasilkan enjin jet ketenteraan dan alatan peperangan.

Boikot Barangan Israel

Malah, dalam sirah Nabi sendiri, boikot pernah terjadi ke atas Nabi Muhammad, dan Nabi sendiri pernah memboikot dan menyuruh boikot.

Boikot dalam Sirah Muhammad

Apabila Allah mengarahkan nabi Muhammad untuk mula menyebarkan Islam secara terang-terangan, musyrikin Mekah mengumumkan untuk memulaukan Bani Hasyim. Pemulauan ataupun boikot ini memang memberikan kesan kepada Bani Hasyim apabila tidak ada orang yang ingin berniaga dengan mereka dan mereka tidak memperoleh bekalan makanan. Boikot ini berlarutan selama beberapa tahun dan memang membawa kesan. Namun, alhamdulillah kerana Muhammad tetap cekal membawa Islam.

Selain itu, pasca Perang Tabuk, 3 orang muslimin iaitu Kaab b Malik dan 2 orang lagi (Murarah dan Hilal) telah pun gagal memberi alasan untuk tidak menyahut panggilan jihad Rasulullah, maka Rasulullah mengarahkan agar sahabat yang lain tidak bercakap dengan mereka. Boikot ini berlangsung selama lebih kurang 40 hari, sehinggalah Allah mengurniakan keampunan-Nya. (kisah panjang di SINI)

Lihatlah, 2 peristiwa boikot dalam sirah ini sendiri telah menunjukkan bahawa amalan boikot ini telah lama berakar dalam masyarakat kita.

Selain berkongsi kisah di atas, saya tidak berniat untuk mengulas panjang berkenaan boikot. Ada 2 artikel menarik yang wajar anda baca berkenaan boikot, iaitu tulisan Ustaz Hasrizal yang sangat membekas dan juga tulisan Joegrimjowyang santai dan ceria seperti kebiasaannya.

Kesimpulannya, boikot memang satu tindakan ekonomi yang berkuasa dan berkesan. Lihatlah McDonalds yang terpaksa menukar CEOnya dan juga Starbucks yang perlu membuat kenyataan media.

Corporate Greed

Demonstrasi

Sudah berapa tahun Israel itu wujud dan berapa banyak undang-undang antarabangsa yang telah mereka ingkari? Entah sudah berapa ratus, malah mungkin mencecah ribuan demonstrasi mengecam Israel telah diadakan.

Sejak mula lagi, kerajaan British dan Amerika terus menyokong Israel, walaupun semakin ramai yang membantah?

Harga minyak di Malaysia tetap naik dan terus naik walaupun rakyat secara umumnya tidak suka..

Entah berapa ramai dan berapa kali rakyat British dan Amerika berdemo membantah penghantaran tentera ke Iraq dan Afghanistan… tapi lihatlah kesannya; ratusan demi ratusan tentera dihantar ke sana saban tahun.

Melihatkan beberapa situasi yang disebut, saya sendiri pernah terpanggil untuk memikirkan semula fungsi dan keberkesanan demo. Setelah membuat penilaian terhadap beberapa perkara, berdasarkan bacaan di sana sini, saya membuat analisis mudah. Demonstrasi jalanan mempunyai 2 fungsi utama: mendidik dan bersuara.

Fungsi Demo 1: Mendidik

Bayangkan, anda sedang berjalan ke tengah bandar, tiba-tiba ternampak sekumpulan 50-70 orang berkumpul memegang sepanduk di hadapan sebuah kedai. Apakah perasaan anda ketika itu? Curious bukan? Manusia normal akan bertanya, ‘apa kena dengan orang ramai-ramai ni?’

Itulah yang berlaku kepada saya dua tahun lepas semasa melintasi sebuah butik pakaian tersohor. Apabila saya mendekati mereka untuk membaca sepanduk yang dipegang, baru saya sedar akan kewujudan ‘sweatshops’ yang membuli pekerja dengan gaji yang rendah, dan menjadi pembekal kepada butik pakaian tersebut.

Pernah juga sekali, semasa saya ingin menuju ke Rootes Reception Desk di universiti saya untuk menjenguk-jenguk Careers Fair, pintu masuk ke bangunan itu dipenuhi dengan lebih kurang 10-15 orang yang memakai baju putih yang koyak rabak dan penuh dengan kesan darah. Muka mereka disolekkan sehingga menjadi saling tidak tumpah seperti zombie-zombie dalam cerita Resident Evil. Saya hairan. Apabila membaca sepanduk yang mereka pegang; ‘Stop Inviting BAE to our campus’ dan ‘BAE makes WMD that kills people’, baru saya faham bahawa ini ialah protes mereka kepada wakil BAE yang menyertai Careers Fair tersebut.

Sweatshops

Selepas peristiwa di atas, saya pulang dan membuat carian di Google berkenaan Sweatshops, BAE dan Rolls-Royce.

Daripada 2 cerita saya, demo yang dilakukan oleh mereka telah memberikan saya kesedaran tentang 2 isu penting: Sweatshops dan Arm Companies. Dan saya menjadi faham dengan isu itu.

Maka, bayangkan pula kesannya jika 1,000 ataupun 100,000 orang berkumpul di suatu tempat dan memegang bendera Palestin… Pasti, rakyat marhaen akan tertanya-tanya ingin tahu, dan akhirnya terdidik dengan isu ini.

Tapi, apa gunanya semua orang sokong Palestin dan benci Israel, sedangkan pemerintah terus menyokong Israel? Maka, kita perlu lihat fungsi yang kedua…

Fungsi Demo 2: Bersuara

Kita hidup dalam sistem demokrasi. Demokrasi menjamin kebebasan bersuara semua pihak, dan pemerintah dipilih oleh rakyat. Maka, secara kasarnya, kuasa terletak di tangan rakyat.

Pemerintah dalam sebuah negara yang demokratik perlu mendapatkan sokongan rakyat semasa pilihanraya untuk terus menjadi pemerintah. Justeru, mereka perlu dengar kata rakyat. Kalau tidak, rakyat tidak akan sokong mereka lagi.

Demonstrasi yang diadakan secara besar-besaran menunjukkan kepada pemerintah apa yang rakyat mahu. 1,000 orang yang tidak suka polisi pemerintah tidak akan mendatangkan apa-apa kesan kerana ada berjuta-juta lagi yang akan menyokong mereka. Tapi bayangkan, kalau jumlah mereka yang membantah itu ialah 100,000? Atau 1 juta? Pemerintah yang waras pasti akan gerun…

Demonstrasi Skala Besar

Apabila sokongan meningkat, pemerintah akan berfikir semula. Mereka akan menimbang semula antara kepentingan negara ataupun kepentingan politik. Contohnya, apabila kenaikan cukai disanggah oleh rakyat walaupun kenaikan cukai itu baik dan perlu untuk negara, pemerintah akan cenderung untuk mendahulukan kehendak rakyat (ini juga salah satu sebab kerajaan Labour di UK telah ditolak).

Justeru, walaupun satu-satu polisi itu adalah yang terbaik untuk negara (e.g. serang Iraq untuk dapat minyak) namun kemahuan rakyat tetap menjadi prioriti. Dalam konteks Israel dan Palestin, hubungan baik dengan Israel mungkin adalah penting untuk negara tersebut atas sebab kewujudan puak pelobi dan juga kepentingan hubungan diplomatik, tetapi jika rakyat tidak suka dan majoriti rakyat tidak suka, meneruskan hubungan tersebut adalah seperti membunuh diri dalam arena politik. Tersilap langkah, mereka akan tewas dalam pilihanraya seterusnya.

Kesimpulannya, suara rakyat adalah yang paling berkuasa, dan demonstrasi adalah salah satu jalan untuk menyatakannya.

Kalau tak ramai pun yang demo, kerajaan takkan dengar la kan?

Mari kita rujuk kembali Fungsi Demo 1, iaitu untuk mendidik. Usaha seperti ini bukanlah yang bersifat jangka pendek, tetapi memerlukan usaha berterusan. Kita mula dengan kecil-kecilan, orang lain akan terdidik dan sedar, kemudian mereka pula akan ikut berdemo. Dari masa ke masa, bilangan penyokong akan bertambah. Dan terus bertambah. Sampai satu masa, apabila sudah cukup ramai yang berdemo, insha-Allah pemerintah akan ikut cakap kita, para pendemo.

Justeru, demo perlu diadakan secara berterusan supaya sokongan rakyat juga berterusan dan tidak pudar.

Apa kerajaan boleh buat?

Kerajaan boleh buat apa yang rakyat tidak boleh buat. Selain daripada memberi kecaman (yang tidak pernah memberi kesan yang konkrit), kerajaan boleh menggunakan saluran yang ada untuk menekan pihak seperti Israel. Contohnya, semasa persidangan United Nations atau PBB, kerajaan Malaysia (atau British, bagi yang belajar di UK) boleh membawa usul untuk menekan Israel, dan UN agar mengambil tindakan ke atas Israel.

United Nations

Selain itu, kerajaan juga boleh membuat sekatan ekonomi. Sekatan ekonomi boleh mendatangkan impak yang sangat besar. Sesebuah negara biasanya akan memperoleh pendapatan melalui eksport yang dihantar ke luar negara ataupun kutipan cukai ke atas barangan import. Justeru, ketiadaan perhubungan ekonomi dengan negara luar akan menjejaskan ekonomi mereka. Apabila ekonomi terjejas, kerajaan akan ketiadaan dana untuk menampung perbelanjaan mereka. Kemudian rakyat akan marah dan kemungkinan besar pemerintah akan ditukar. Oleh itu, mahu tidak mahu, kerajaan yang dikenakan sekatan ekonomi itu tadi akan terpaksa akur dengan kehendak masyarakat antarabangsa.

Bagaimana dengan Malaysia?

Dalam isu Israel, selain daripada memaksa UN mengambil tindakan, tidak ada apa sangat yang boleh kerajaan Malaysia lakukan yang akan memberi kesan langsung kepada Israel. Oleh itu, seseorang pernah menulis agar kerajaan Malaysia mengubah fokus daripada Israel kepada sekutunya seperti Mesir dan Amerika.

Melalui hubungan diplomatik dengan Amerika dan Mesir, kerajaan Malaysia juga boleh memaksa negara-negara ini agar bertindak ke atas Israel. Mesir perlu membuka sempadan Rafah, manakala Amerika perlu memberhentikan bantuan ketenteraan kepada Israel. Paksaan ini boleh dizahirkan dalam pelbagai rupa seperti memberhentikan penghantaran pelajar ke Mesir dan Amerika, mengurangkan import daripada mereka dan sebagainya.

Contoh

Antara kejayaan demonstrasi adalah apabila beberapa negara yang menghalau diplomat Israel daripada negara mereka serta kerajaan Perancis sendiri yang telah membatalkan sebuah majlis yang akan dihadiri tentera Israel. Kumpulanband Pixies pula baru sahaja membatalkan konsertnya di Israel.

Tindakan sebegini semestinya akan membuatkan mereka yang membantah serangan Israel tempoh hari semakin menyukai kerajaan (ataupun band) yang mengambil keputusan tersebut, maka tindakan sebegini juga mendatangkan manfaat kepada kerajaan (dan band) tersebut.

Kesimpulan

Sesebuah demonstrasi itu adalah tidak berguna jika tidak datang dengan pakejnya. Demonstrasi yang berjaya adalah demonstrasi yang mendapat sokongan. Untuk mendapat sokongan, ia perlu berterusan jadi semakin ramai akan terdidik dan sedar. Jadi, demonstrasi yang berjaya adalah demonstrasi yang berterusan dan mampu mendapat sokongan.

Kesan demonstrasi adalah bersifat tidak langsung. Demonstrasi per se tidak akan menyelesaikan konflik seperti serangan ke atas Palestin, Iraq dan Afghanistan ataupun ketidak adilan sistem pilihanraya, tetapi demonstrasi adalah satu medan untuk memaksa pemerintah untuk ‘ikut kata rakyat’.

Begitu juga dengan boikot. Boikot adalah satu platform untuk masyarakat bersuara. Syarikat perniagaan meletakkan keuntungan sebagai perkara nombor satu, justeru tindakan yang boleh menjejaskan keuntungan mereka adalah sangat perlu dielakkan. Maka, boikot adalah perkara yang mereka tidak inginkan kerana boleh mendatangkan kerugian kepada mereka.

“Kalau tak nak dengar kata kami, terimalah akibatnya; samada kamu rugi ataupun kamu takkan diundi” – itu kata orang yang berdemonstrasi dan yang memboikot.

Best Blogger Tips

Saturday, 11 December 2010

naik?



sana sini mahasiswa berdemonstrasi..

di tanah air, ramai yang terkejut dengan kenaikan harga barang yang bukan satu, tapi empat dan mungkin lima...dalam video ini boleh kita lihat mereka yang menggerakkan penyerahan memorandum ini adalah mahasiswa daripada GAMIS..(Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia)..

kalau di UK, mahasiswa di sini membantah kenaikan harga yuran universiti untuk kemasukan pelajar tempatan..dan naiknya bukan sekali ganda, tapi 3 kali ganda...
malah FOSIS (Federation of Student Islamic Societies) di sini turut memainkan peranan dalam isu kenaikan ini bagi membela hak pelajar2 tempatan di sini..


so sana sini berdemo dan protes, apa bezanya di dua tempat ini dan implikasinya kepada kita?

mengapa badan2 pelajar muslim ini bersungguh membantah kenaikan harga di atas...?

dan persoalan lain, apakah tindakan2 di atas ini syarie?



Best Blogger Tips

Tuesday, 7 December 2010

Dilema ILMU, KEMAHIRAN atau SIKAP?


Dilema Perjuangan Islam – Isu Apa Sebenarnya?

satu tulisan yang mengenyangkan daripada UHAJ, boleh baca sehingga habis..

sejujurnya, mungkin hari ini kita boleh lihat masalah SIKAP yang hadir akibat ketempangan daripada SUDUT PANDANG (worldview) masing2. bagaimana kita melihat kepada sesuatu perkara, menilai sesuatu situasi, kerana itulah yang akan menghadirkan sikap terhadap perkara tersebut....

dan menariknya ia berkait rapat dengan bagaimana kita berinteraksi dengan ILMU, menghubungkaitkan serta bersikap ADIL yakni meletakkannya di tempat yang benar..


antara worldview ahli2 so-called gerakan islam kita pada hari ini terhadap beberapa perkara asas masih lagi kabur dan perlukan penjelasan yang lanjut..sebagai contoh persoalan2 mengenai ulama dan professional, kepimpinan ulama dan kepimpinan islam, ilmu dan perjuangan, guru dan ustaz dan banyak lagi yang terus menjadi isu, yang masih tidak sudah2..


yang menambah kepada kekaburan2 ini semua, datang pula pemikiran sekular seperti politik itu kotor, politik dan agama perlu kepada pemisahan, arts of communication dll, menjadikan kita pada hari terbentuk satu paradigma dan pemikiran yang sangat kusut.

jadi apa langkah dan tindakan kita?


saya secara peribadi, kredit sepatutnya diberikan kepada orang2 seperti Tuan Guru Nik Abdul Aziz, selaku MB negeri Kelantan dan di bawah kepimpinan yang beliau tonjolkan, yang tidak pernah jemu untuk betulkan mindset rakyat..tanyalah mana2 anak kelantan yang hidup di era pemerintahan beliau sehingga kini walaupun berulang2 kali disebut..


Tujuannya hanya satu, untuk PERBETULKAN SIKAP..kerana ianya bukan mudah.

Bak kata UHAJ, betulkan SIKAP, ia MUQADDIMAH AGAMA dan PERJUANGAN.


p/s: marilah sempena tahun hijrah yang baru ini, kita sama2 tanamkan azam untuk sama2 bersikap adil, dalam berinteraksi dengan ilmu, serta bijak menilai suasana dan situasi masyarakat setempat..



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Best Blogger Tips

Monday, 6 December 2010

1432H


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

where ever you are going to HIJRAH, together we pray it will always be GREAT, GOOD and BARAKAH.


may Allah bless us all.

Best Blogger Tips

Saturday, 4 December 2010

Mewah

kalau berniaga gula sure boleh laku sekarang nih..


Ada dakwa kemewahan wajar dipamerkan agar orang tahu negeri pimpinan kita kaya..


Persoalannya;

Kalau rakyat mewah, itu kebanggaan pemimpin dan negara, kalau negeri mewah, kebanggan pemimpin dan rakyat..tapi kalau pemimpin mewah?..siapa yang bangga?


Tugas pemimpin adalah untuk melaksanakan ajaran Allah di muka bumi..dan tugas rakyat marhaen pilih yang betul2 memimpin, bukan yang menghimpit..kelak di akhirat akan ditanya..

(Al-Bakistani)


Sent from my BlackBerry® wireless device
Best Blogger Tips

Friday, 3 December 2010

Proaktif

Perpaduan tanpa dasar iman adalah rapuh..
Kekuasaan bukanlah tujuan utamanya, melainkan dengan saranan agar, pintu dan peluang dakwah serta amal soleh akan lebih terbuka luas..

Islam tidak seharusnya dipilih secara reaktif tetapi proaktif. Bukan ada masalah baru Islam dirujuk untuk solution tetapi orang beriman sebenarnya disuruh utk masuk kepada Islam secara 'kaafah' (menyeluruh).


Jangan peralatkan terma dakwah sewenang-wenangnya..


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Thursday, 2 December 2010

Percaya

Saya kena percaya; esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok..



Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Sunday, 28 November 2010

Manfaat

Imam Syafie pesan, 'Ilmu itu bukan yang dihafal, tetapi yang memberi manfaat..'


Make dua brothers n sisters.


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Tuesday, 23 November 2010

coki?



sudah lama tidak cium emas..
mungkin tahun ini..


p/s: sudah lama juga tidak pegang stick, stadium lembah pantai menjadi saksi kisah lama..lekuk di lutut masih kekal..
Best Blogger Tips

Saturday, 20 November 2010

terkorban?

Kalau kita tidak berlumba-lumba untuk berkorban masa dan tenaga untuk masukkan elemen Islam dalam pemikiran anak-anak, elemen-elemen lain yang akan berlumba-lumba untuk masuk ke dalam pemikiran anak-anak... (Wan Zamri, Nov 2010)


Pemimpin kini datangnya mesti disambut dengan karpet merah, Rasulullah dulu pulang berdakwah dalam sepatunya penuh darah merah berdarah.. (Ustaz Suharman, Nov 2010)


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Thursday, 18 November 2010

Mujahadah HADI...

Sekarang musim sudah hampir dengan peperiksaan, deadline dan sebagainya..

Ramai daripada kita akan sibuk menelaah samada secara konsisten atau pun kelam kabut..terpulang kepada persediaan..


Ramai yang boleh bermimpi nak jadi penyanyi yang hebat macam siti nurhaliza...bila beliau menyanyi boleh senyum sambil bersahaja mengalunkan suara yang lantang tanpa kelihatan urat timbul di dahinya mahupun mencemik..tapi kena ingat yang itu semua dapat dibuat sesudah latihan demi latihan secara konsisten..pantang makan minum untuk jaga suara, tidur yang cukup dan sebagainya..


Tidak hairan mereka yang bermimpi nak jadi penyanyi ala2 mi segera tidak kekal lama..kejayaan mungkin hanya sekejap sebab ianya tiruan..

'Nak berjaya kena jejak daya mereka yang berjaya, bukannya tiru gaya mereka yang super saiya...kalau tiru gaya, apa yang kita dapat hanyalah kulit kejayaan, dan bukannya isi..' (Sumber: kolumnis iluvislam)


Jadilah seperti air sungai, jika letak halangan macam mana pun, air pasti akan cari laluan baru...kalau semuanya mudah, pasti air sungai semuanya lurus sahaja..


Bila kita pasang impian jangan sekadar bermimpi..ianya dua terma yang sangat berbeda..


P/s: pepatah arab ada mengatakan, 'sebaik2 karamah itu adalah istiqamah'...
teruskan bersungguh HADI, biar susah sekarang, sebab nak berjaya memang kena susah..tapi selagi mana istiqamah, insyaallah yang susah akan dipermudahkan..jaga solat dan alquran serta doa jugak..Cha sentiasa doakan dari sini..


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Monday, 15 November 2010

Mesra?




Alhamdulillah semakin lama duduk di sini, semakin banyak kenalan dan jaringan bisa kita buat..
Moga ukhuwwah yang terbina dapat kita jaga dengan baik, agar tidak menjadi fitnah..



Harus hati2 selalu, jangan sampai kita adakan pseudo-ukhuwwah, persaudaraan atau kemesraan yang hanya meminjam pada keluasan Islam untuk berkhidmat kepada kesempitan agenda sesetengah kumpulan..



Namun malangnya mesra buatan ini berlaku di sekeliling kita..



Mari sama2 muhasabah..





Sent from my BlackBerry® wireless device
Best Blogger Tips

Saturday, 13 November 2010

Faham?



Ramai belajar tentang Al-fahmu sebagai rukun pertama Arkanul Baiah tulisan HAB, tapi tak semua cuba applikasi faham dengan sebaiknya tentang situasi masyarakat setempat untuk tujuan buat dakwah..


Ramai gembira bila boleh buat macam2 dan dapat macam2 dengan kerja dakwah, hinggakan kadang2 lupa ramai lagi pemain di luar padang..tapi sebab nak jadi pemain solo, sanggup ketepikan pemain lain...



Ramai sudah rasa glamer di hati adik2 dan kawan bila kita sahaja yang duk buat usrah..lantas diketepikan mereka yang di luar circle...nama2 disebut atau mahu nama persatuan kita sahaja yang disebut2..



Hati gembira sebab buat dakwah untuk MENERIMA...


Jangan sampai kita buat dakwah yang hanya bertaraf KOKURIKULUM atau aktiviti persatuan semata2...itu bukan dunia realiti lagi..


Mari sama2 muhasabah..jangan kita jadi ralat pada dakwah..ianya merugikan gerak kerja islam..





Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Thursday, 11 November 2010

Peluang kos??

'Sesuatu yang bernilai pasti mahal harganya. Maka harga syurga itu bukan murah kawan. Semua cakap nak masuk syurga, tapi kalau tengok usaha...samada macam dah jamin pasti masuk syurga ataupun memang xnak masuk..

Ini tidak pelik, ramai yang mengidam nak beli kereta mewah2, tapi usaha ciput..cakap kosong, so akhirnya pakailah kereta second hand je..'

Opportunity cost untuk syurga ialah neraka..


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Wednesday, 10 November 2010

Menyerah

kata2 hikmat pedang;

"Lebih baik bertempur dan kalah daripada tidak pernah bertempur sama sekali.."

Mengalah bukan maksudnya menyerah..


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Monday, 1 November 2010

Lesu 2

"Kamu sekelian adalah pemimpin dan kamu akan ditanya tentang apa yang kamu pimpin. Pemimpin akan ditanya mengenai hak rakyat yang dipimpinnya. Isteri menjaga hal rumah tangga akan ditanya hal yang dipimpinnya. Pelayan menjaga hak majikannya akan ditanya hal yang dipimpinnya. Kemu sekalian adalah pemimpin dan akan ditanya (diminta bertanggungjawab) terhadap kepimpinan kamu." - Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim


Adakah satu kewajipan untuk kita pilih pemimpin yang disebut sebagaimana dalam hadis?...benarkah di akhirat kelak kita tidak akan diadili dan ditanya langsung tentang siapa y kita pilih jadi pemimpin?..

Atau masih kita dibelenggu dengan pemikiran 'lepas tangan' atau 'selfish' yang 'politik itu kotor'?...

Ralat yang mudah..



Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Tuesday, 26 October 2010

lesu..



"sebab kami mahasiswa malaysia lah kami bantah dan bangkang projek ini, kami rakyat malaysia..tanah air pun hak kami juga..
kalau nak harapkan depa yang dalam pas atau pkr untuk suarakan bangkangan, tak ke mana lah sangat, sebab sure kerajaan akan buat dungu dan x layan nya, sebab depa kan parti politik.."

owh lupa, kat malaysia ada AUKU..

Membezakan di antara menegur kerajaan dan menyokong pembangkang



Dan menyatakan pendirian anda tidak semestinya anda menyokong pembangkang. Anda sebenarnya menyokong jati diri anda!
Best Blogger Tips

Saturday, 23 October 2010

Think?

Umara' kalau satu masa dahulu belum nak buat sesuatu akan mintak pandangan ulama'...umara' sekarang sebaliknya pula berlaku, ulama' kena melutut bagi nasihat kat dia..


Sesebuah program besar di malaysia bukanlah boleh buat dengan mudah sebegitu sahaja, bahkan pelbagai macam prosedur perlu dilalui, takkanlah benda2 sebegitu jelas pun boleh terlepas pandang..at least semuanya mesti sudah dapat kelulusan baru boleh buat...


P/s: kalau tv3 kena denda berpuluh ribu sebab 'santa'kan raya, apa lah agaknya yeh tindakan susulan kali ini dari pihak berkenaan...


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

paling berharga..



Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah."

Best Blogger Tips

Wednesday, 20 October 2010

Pelangi petang

Kadangkala Allah sembunyikan si matahari, malah Dia datangkan pulak petir dan kilat..akhirnya kita pun sedih dan sering tertanya2, ke mana menghilangnya sinar itu..tapi rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita PELANGI..

Akan tiba masanya ia pasti akan menjemput, namun sangat perlu juga kita membuka lorong-lorongnya agar jemputan yang kita tunggu itu mudah untuk sampai pada kita dan dikecapi sebaiknya..


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Belanjawang

"Lepas nih rakyat malaysia dah boleh beli beg tangan Gucci, LV dan celana dalam branded walaupun rumahnya atap bocor dan sekolah agama anaknya 'lusuh'..." (Tazli,2010)

Bak kata orang terengganu kiter, ini namanya belanjawang...!!


Sent from my BlackBerry® wireless device
Best Blogger Tips

Saturday, 16 October 2010

on top of the world..

kadang2 kita boleh ada di atas kadang2 kita boleh ada di bawah..ramai yang naik atas sebab nak tengok dengan lebih jelas apa yang jadi kat bawah..
tapi ramai juga apabila kat atas, jadi lupa orang kat bawah, dan akibatnya orang di bawah mendapat implikasi yang teruk..

apa orang kat atas tidak fikirkan orang di bawah?....atau tutup sebelah mata?

ini ralat..


Best Blogger Tips

Monday, 11 October 2010

Terjun?

'Put yourself in the community, be live and communicate with them, no matter how illness the community is suffering and producing. Or else, we and those who are working for Islam, will only become a 'jaguh kampung' by preaching people who are already good, well aware about their religion and their purpose of life. The more challenge appears from the community, the more interesting will our task be...' (Erfino Johari, 2010)

Sent from my BlackBerry® wireless device
Best Blogger Tips

TAHU

jangan jadi seperti lembu yang dicucuk hidung..

Kena ghairah, kena tinggi keinginan untuk ambil TAHU..
Itu adalah salah satu keistimewaan anak muda...sikap ingin selalu ambil tahu ialah kekuatan dan kelebihan golongan muda..

Kesediaan untuk mendengar, mengkaji, menapis maklumat, serta membuat pertimbangan dalam menelopori kebenaran dan kebaikan dalam hidup ini, adalah harga diri yang sangat penting bagi diri seorang anak muda yang bijak..

Tapi apabila ditiadakan sifat ini, ia adalah satu kecacatan yang mensiakan potensi penuh yang ada dalam kelompok2 hebat ini..
Jangan kita manipulasi golongan ini.
Jangan sekali2 kita bunuh potensi anak muda.
Jangan sekali2 kita hilangkan keinginan anak muda untuk mencari dan mengkaji..

Itu ralat..




Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Thursday, 7 October 2010

rasa sayang



i believe everyone is dreaming of a better malaysia..
i want a nation that is developing at a sustainable rate..
i want everyone gets a fair and equal share, thus we all live in peace and harmony.

i would love to see people are united and moving consistently together.
i hate seeing those selfish ppl, particularly the politicians, who are only interested in amassing self- and their family fortune...rather than serving the nation.

i believe all of us need a change in paradigms.
i believe we all need to drop race politics.
i believe in Islamic principles and governance..
where the leaders are committed, who put the ppl before themselves in practice and not words..

i believe that ISLAM IS FOR ALL, it can fit everyone, especially when it comes to problem solving of global world, as it is a way of life.
but again, the question of pure and sincere heart (ikhlas) is needed for the task.

i believe we all should be brave enough to face the reality, we need to tackle local issues and root problems.
and the most important thing is, we need to be more concern about our common survival.

after all, we can only bring changes if we do something about it..
an idiot is defined as one who keeps doing the same thing and expect changes..and the reality is, we are seeing it everywhere..

allahualam
Best Blogger Tips

Sunday, 26 September 2010

pesanan..

forwarded email from someone;

Salam Syawal,

Khusus buat:

· Anak-anak yang bergelar pelajar perubatan ( di mana jua anda berada)

· Ibu dan ayah kepada anak-anak di atas

Sedikit pesanan ini dinukilkan oleh seorang yang pernah menjadi pelajar perubatan ( 1986-1991), sudah bergelar doktor selama lebih 19 tahun, menjadi pakar O&G dan pendidik kepada ribuan pelajar perubatan selama 13 tahun. Namun belum berpeluang menjadi ibu kepada seorang pelajar perubatan lagi setakat ini.

Anak-anakku,

Kalian sebenarnya bertuah dipilih Allah SWT mempelajari satu bidang yang amat besar faedah dan manfaatnya buat manusia dan dunia. Apapun yang mendorong kalian membuat keputusan menjadikan bidang ini pilihan, kalian sudah sampai di sini! Betapa ramai rakan kalian yang mengidamkan kerusi yang kalian duduki sekarang ini.

Harapnya, dorongan itu bukanlah semata-mata mahu mencuba nasib, memenuhi hajat dan hasrat kedua ibu bapa dan keluarga yang mahu seorang bergelar `Doktor’ dalam salasilah keturunan, ataupun ingin sentiasa bersama dgn rakan karib lain yang kebetulan juga mendapat tawaran yang sama!

Melihat betapa berlumba-lumba kalian merebut tempat di sekolah perubatan, rasanya seperti ada kempen ` Satu Keluarga Seorang Doktor’ lagaknya.

Jangan kalian terkejut nanti – dengan realiti pengorbanan yang mesti kalian lalui.

Perubatan adalah satu lapangan yang perlukan komitmen pembelajaran sepanjang hayat. Kalian sendiri yang perlu mencetus keghairahan mahu menuntut ilmu, bukannya hanya berharap dan bergantung sepenuhnya kepada tenaga pendidik yang menunjuk ajar. Kalian akan mulai mendengar perkataan ` self-directed learning- SDL’, student-centred education, life-long learning, community-based learning, inter-professional learning dll.

Pengajar kalian bukan hanya professor dan pensyarah perubatan, malahan yang bergelar pesakit itulah yang paling banyak mengajar dan memberi tunjuk ajar. Para jururawat adalah mentor yang paling berpengalaman dan perlu diberi penghormatan.

Yang paling utama, akhlak kalian – menjadi pembeza utama antara pengamal perubatan yang mulia dan doktor yang angkuh. Bertuahlah bagi kalian yang sememangnya sudah berbekal dgn didikan sempurna, penuh budi bahasa, tata tertib dan sopan santun yang tinggi semenjak dari rumah lagi. Malanglah kalian yang serba kekurangan dalam aspek ini, sekalipun kalian begitu cerdas mengumpul deretan `A+’ dalam transkrip keputusan peperiksaan saban semester.

Untuk para ibu dan ayah kepada anak-anak yang bergelar pelajar perubatan,

Mohon dipastikan kalian sudah menyediakan anak-anak kalian dengan baik dan sempurna – terutamanya dalam aspek rohaniah dan akhlaqiah mereka. Mereka akan menjadi doktor perubatan – bukan calang-calang profesyen! Pastikan mereka menjadi pengamal perubatan yang tawadhuk dan sentiasa berhubung erat dengn Rabb.. Selitkan doa yang tidak pernah kunjung padam setiap masa dan ketika, moga Allah SWT memberi bimbinganNya buat anak-anak ini.

Sekiranya kalianlah menjadi SEBAB utama anak-anak berada di sekolah perubatan hari ini, sedangkan itu bukan keinginan dan minat mereka sendiri, bersedialah untuk meminta maaf kepada mereka – terutamanya jika mereka akan berhadapan dgn kesukaran dan keperitan memenuhi hajat dan cita-cita kalian itu. Sokong dan dokonglah mereka sehingga ke akhir nanti – kerana cubaan dan dugaan yang perlu anak-anak ini hadapi bukanlah setakat semasa dalam latihan sahaja, malahan yang lebih mencabar adalah ketika terpikul di bahu mereka tanggungjawab dan amanah yang berat apabila bergelar doktor nanti!

InsyaAllah, kalian akan sentiasa dilindungi Allah SWT dari segala bencana selagi mana penggantungan hanyalah kepada Allah semata-mata.

Dr.Har

Best Blogger Tips
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...