Saturday 14 August 2010

pro?


Sebelum masuk ke dalam arena dakwah kena ada KEFAHAMAN...Hassan Al-Banna sendiri sebut Al-Fahmu sebagai rukun pertama sebagai komitmen seseorang kepada gerakan Islam abad moden..

So terlibat dalam arena ini melalui gerakan islam kenalah disertai dengan kefahaman yang jelas, esp tentang apa yang diperjuangkan dan dibawa..
kalau duk terima mana2 idea secara bulat2 tanpa ada usaha untuk saring dan sesuaikan teori dengan realiti, alamatnya jadilah gerakan yang hanya bermimpi dalam bayangan serta gagal untuk berpijak di bumi yang 'real'...



Ramai yang semangat dan terlibat dengan aktiviti islam di uni atau kampus, satu fenomena yang sihat..tapi kenalah disertai dengan tindakan yang betul2 PRO-AKTIF...
Kita tak nafikan jika terlibat dalam usrah, tamrin, seminar dan berbagai2 lagi program lain bagus ke arah untuk memperbaiki diri...TAPI duk terlibat dalam dakwah kalau semata2 untuk TERIMA sahaja, it's not something dat we r hoping for..


Kita harapkan mereka yang benar2 bekerja untuk dakwah ini adalah mereka yang PRO-AKTIF, tanpa memperkecilkan suasana...
Mereka yang PRO-AKTIF xkan sekali2 memilih atau pun bersikap lewa dalam keadaan yang mungkin tidak menguntungkan diri, namun tetap terlibat secara PRO, sumbang idea sebanyak mungkin, hulurkan tenaga walaupun dalam perkara atau aktiviti yang kecil sekalipun...dan bekerja lah sekali dalam kelompok yang tidak sealiran, bukankah itu semua tuntutan dakwah...?


Again, kita harus tidak lupa lah kepada REALITI kehidupan...
Kita xkan selalu dapat apa yang kita suka, tapi kena belajarlah untuk suka apa yang kita dapat...


Marilah sama2 kita men'erti'kan hidup, bak kata UHAJ...barulah rasa berbaloi-baloi nak luangkan masa sedikit pun walaupun buat kerja yang nampak kecil atau picisan rasa berharga dari sudut erti hidup pada memberi..


well, perhaps the expectations are different there,...atau pun kefahaman dakwah yang berbeda?


again, a gentle reminder for myself n sahabah..

Allahualam





Sent from my BlackBerry® wireless device
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...