Tuesday 31 May 2011

Manja ke?

Esok hari, mulai 1 jun, akan naiklah tarif elektrik kepada 7%...belum lagi reda dengan kekecohan mengenai kenaikan harga bahan bakar RON 97 tempoh hari..



Bagaimana agaknya ini akan memberi kesan sosioekonomi kepada makcik jual goreng pisang tepi jalan atau akak yang jual bun kacang? Mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana pastinya akan menjadi golongan yang paling terkesan menanggung peningkatan kos elektrik dan bahan api ini..


Cuba kita bayangkan, jika mereka tidak mampu untuk menanggung peningkatan kos, maka akan dipindahkan kos ini kepada pengguna..lantas ianya akan memberi impak yang positif kepada Indeks Harga Pengguna (IHP) yang secara tidak langsung satu indikator kepada aras Inflasi dalam negara..


Hasilnya, naiknya inflasi akan menyebabkan pendapatan yang boleh dibelanjakan oleh pengguna berkurangan, dan kesannya ia bakal menstabilkan perbelanjaan pengguna dan menjadi salah satu penyumbang ke arah pertumbuhan ekonomi negara..


Hebat bukan?


Jadi harapnya kita semua jangan cepat melenting dan marah dulu..jika api kemarahan membara membakar jiwa, padamkanlah dengan mengambil sikap bergelap di malam hari, berpanas tanpa aircond di siang hari..ubah gaya hidup anda semua, mari kita pakai 'green technology'..pakai bio-diesel sebagai sumber bahan api, kalau tidak mampu pakai kereta, naiklah pengangkutan awam walaupun hadir penuh kesangsian terhadap servis tersebut..malahan kalau harga gula naik lagi, percayalah anda mampu kurangkan risiko menghidapi penyakit kencing manis..



Hebat bukan?



Teruskan menjadi rakyat yang setia, tidak berbelah bahagi. Taat yang tidak terbilang..jangan terlalu manja dengan subsidi.....Pemimpin atasan bolehlah duduk dalam istana, dalam aircond dan dapat elaun berbelas ribu sebab mereka sudah penat menyumbang kepada negara... Cuba tanya balik anda semua buat apa pada negara?


Ini kata orang yang belajar sains, apa kata pakar ekonomi?




Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile. Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...