Saturday 29 August 2009

merdekakah kita....?

- read both reports from the main stream newspapers about what happened yesterday..


POLIS DIARAH SIASAT KES BANTAHAN ORANG RAMAI
– berita harian

Najib Razak melahirkan kebimbangan terhadap cara sekumpulan penduduk mengadakan tunjuk perasaan membantah cadangan lokasi pemindahan sebuah kuil di sini, semalam.

Najib juga sudah menghubungi Ketua Polis Negara Musa Hassan dan mengarahkan siasatan segera dilakukan dan memastikan insiden itu tidak menyebabkan keadaan yang lebih buruk.

Dalam tunjuk perasaan itu,
kira-kira 50 orang berkumpul di hadapan pintu masuk Bangunan Sultan Abdul Aziz Shah, membantah pemindahan lokasi kuil dengan cara yang dianggap menghina masyarakat tertentu.


200 PENDUDUK BANTAH BINA KUIL - utusan melayu

Kira-kira
200 penduduk Seksyen 23 di sini dan beberapa ahli badan bukan kerajaan NGO) hari ini berarak ke Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sebagai tanda membantah cadangan pembinaan kuil di kawasan itu.

Perarakan itu merupakan simbolik kepada usaha penduduk di kawasan tersebut mempertahankan pendirian mereka.

Kumpulan itu mula berkumpul di Masjid Negeri selepas selesai solat Jumaat. Mereka kemudian berarak kira-kira 500 meter menuju ke bangunan SUK sambil membawa sepanduk melahirkan rasa tidak puas hati terhadap kerajaan negeri.

- why use the word perarakan?...instead of tunjuk perasaan, protes, or demonstrasi..?..ok, that is not da issue..but still ade perbedaan number di situ..

- hopefully ade mufti or someone yang ade authority dlm agama buat teguran or bersuara la at least on this matter..walaupun isu nih x keluar muke depan dlm paper..

- a friend of mine wrote about the authority's double standard..



- from what i seen, this does not represents the true islamic teachings..lagi2 dalam bulan ramadhan..haven't they read quran..?

- read argument from the organiser.
- read Khairy Jamaluddin reasonable views here
- read YB Khalid Samad explanations here

p/s: bila imam muda, adik belasan tahun mengimamkan solat terawikh kat masjid negeri tadi..alhamdulillah...dalam masa yang sama masih rmi yang berpeleseran di dataran shah alam after bukak pose...ape ingat berpuasa waktu siang je ke...sia2 je tahan lapar dan dahaga..moga allah ampunkan dosa kita..

allahualam
Best Blogger Tips

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...