Wednesday 6 January 2010

orang kerusi..?

Agaknya dari mana asal istilah pengerusi atau dalam bahasa inggerisnya; "Chairman" datang?



Semuanya bermula dari sistem pembelajaran di masjid2 dan sekolah2 orang2 Islam terdahulu.Kesemuanya berasaskan sistem "Halaqat al 'Ilm" atau halaqah, yang mana pelajar berkumpul mengelilingi seorang professor yang duduk di atas kerusi atau dalam bahasa arab "kursi".Tujuan kerusi tersebut kerana guru diberi tempat dan dimuliakan dan menjadikan kedudukannya lebih tinggi dari pelajar2 dan membolehkan mereka mendengar dengan baik. Akhirnya istilah ini berkembang kepada istilah pengerusi atau "chair of a board/committee".

Proffesor dalam kerusi studi circle ni biasanya dipilih oleh Khalifah atau satu komiti (al-Hawza) di Qum,Iran atau Najaf,Iraq.Mereka dipilih kerana keintelektualan dan kedudukan mereka. Sebagai contoh,Ibn 'Aqil ,seorang ilmuwan yang dilantik sebagai 'chair' di Jami' alMansur,Baghdad.Beliau meninggal pada tahun 1119.Begitu juga Abu 'Ali al-Kattani yang meninggal pada 1061 setelah menduduki kedudukan sebagai 'chair' selama 50 tahun .



Sesetengah 'chair' terkenal dengan disiplin keilmuwan mereka cthnya dalam 'halaqat ahl al-hadith' atau 'halaqat al-nahwiyin'.

Dari situlah berasalnya istilah pengerusi atau 'chairperson' dalam istilah yang digunakan di barat.


Next time, dalam meeting boleh tahu dari mana term 'chair' datang!=)

sumber

p/s: check out abg MC tetap fuiyo yang meletup di sini dan di sini. Best Blogger Tips

1 comment:

  1. lol
    patut la semalam ada 34 orang yang melawat blogku dari sini

    glamer n hot lagi cha ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...