Wednesday 18 November 2009

pulangan modal..

slm muhibbah

laporan daripada mstar.online

KUALA LUMPUR: Malaysia is ranked 21 among countries sending students to the United States with 5,942 having enrolled for the 2008/09 academic year.

According to Open Doors 2009, the international student annual mobility report issued by the US Embassy, there was a 9.5% increase in the number of Malaysian students who enrolled in the United States this year, up from 5,428 students in the 2007/08 academic year.

read more here


melihatkan artikel di atas tidaklah menimbulkan rasa terkejut di hati saya, malah saya cuba untuk mencari figure spesifik berapa ramai pelajar malaysia di UK, serta berapa ramai yang dihantar belajar ke luar negara saban tahun..


setakat tahun lepas sahaja bilangan pelajar yang belajar di UK nih sahaja mencecah 11000 lebih. (sumber tidak pasti), namun saya pasti tahun ini mengalami pertambahan yang ketara kerana melihatkan tukaran mata wang asing yang jatuh berbanding dua tahun yang sudah..

apa yang menjadi persoalan ialah sejauh manakah bilangan atau rate pelajar yang datang belajar ke luar negara ini memberikan pulangan yang setimpal kepada tanah air?..

Quality vs Quantity..??


contoh yang sangat mudah, bagi seorang pelajar medikal seperti saya...untuk menaja pembelajaran saya di sini, pelaburan modal yang dikeluarkan oleh kerajaan ialah sebanyak hampir satu juta ringgit malaysia seorang...

dan kos itu sebenarnya mampu untuk menampung sepuluh orang pelajar medikal di malaysia mahupun indonesia..
maka secara idealnya, saya perlulah menjadi SEPULUH KALI DOKTOR daripada doktor2 yang dihasilkan oleh universiti tempatan..logiknya, hasil serta kualiti kerja dan output perkhidmatan perlulah 10 kali ganda berbanding graduan tempatan..

tapi persoalannya bagaimana untuk menjadi sepuluh kali ganda doktor tersebut...?

jawapannya saya pasti ada dalam diri masing2, kerana semua yang dihantar ke luar negara adalah pelajar yang terpilih..bak kata nabil, pikir sendri..

peluang berinteraksi secara terbuka dengan masyarakat..

NAMUN, kadang2 saya terpaksa akur, yang ianya tidak seperti yang kita idealiskan..
Kadang-kadang kelakuan atau masalah sikap pelajar luar negara ini menjadi isu yang sukar untuk diselesaikan..saya tidak nafikan masing2 adalah pelajar yang bijak dan terkehadapan, namun nilai kompetensi masih turun naik...kerana apa?...sebab kita malas untuk berfikir..

kita malas untuk berfikir..selesa dengan duit elaun..?

lemah jati diri, tidak berprinsip, soal baik buruk pun sukar nak bezakan,..malah kadang2 kita suka justify segala perbuatan kita yang sah2 jelas salah..

saya kira ini semua adalah PRINSIP yang sangat asas, untuk jadi seorang yang berguna, apatah lagi untuk diangkat sebagai pemimpin masa depan serta memikul amanah modal insan..bak kata pak lah..

interaksi sehingga membuahkan perkahwinan budaya..

saya berpeluang mendengar ulasan seorang sister dari manchester..antara sebab mengapa kita sering kekal di takuk lama ialah:
  • habit ; yang sangat berkait rapat dengan sistem pendidikan...contoh paling mudah; jika seorang pelajar bertanyakan soalan di dalam kelas sewaktu cikgu sedang mengajar, dia pasti akan ditertawakan kerana dilabel bodoh..
  • custom atau adat; (baca surah az-Zukhruf, ayat 22)
  • third world mentality
  • fear

jangan janggal untuk bermasyarakat..


saya percaya jika mahukan perubahan, diri sendiri yang kena ubah,...betulkan paradigma, terapkan nilai dalam pekerjaan..insyaa dengan cara itu kita akan bersyukur dengan nikmat yang tuhan berikan serta dalam keadaan yang tidak langsung ianya boleh polarise persekitaran kita..

barulah berbaloi pelaburan dan pulang modal..

allahualam

p/s: alhamdulillah br selesai satu exam, tapi paper REM memang mencanak.. Best Blogger Tips

2 comments:

  1. salam... insyaAllah...
    jom2, same2 kita 'value'kan diri masing2...
    muhasabah diri...

    lame xdgr cite bro?? =)

    ReplyDelete
  2. kan indah jika semua berfikir begitu...

    bak kata celcom..berbaloi-baloi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...