Saturday 31 December 2011

Model atau substance?




Parti Islam yang bersifat gerakan Massa tidak perlu ambil pusing sangat komentar sesetengah pihak yang mempertikaikan identiti, krisis, dan strategi politik semasa mereka..
jika benar sesetengah pihak yang mahukan kebaikan dan membetulkan mana yang dilihat silap dalam parti Islam, mereka perlu tampil dengan lebih serius dan fikirkan langkah dan bekerja ke arah tersebut bersama-sama.


jika tidak, tindakan kurang cermat sebegitu ibaratnya hanyalah sekadar lalu di luar rumah, timbulkan cakap2 di luar rumah sehinggakan menimbulkan persepsi yang tidak tepat, tanpa mengetuk pintu dan bertanyakan dahulu orang di dalam rumah. ini ralat.


Biarlah dikatakan tidak meniru sebiji-sebiji MODEL atau manhaj ikhwan atau FDP atau AKP sekalipun, selagi mana ianya masih berlandaskan Quran dan Sunnah serta masih dipayungi oleh Majlis Syura yang bukan calang-calang orangnya, yang lebih penting ialah SUBSTANCE dan MAQASIDnya masih tetap sama..


Dan siapa sangka malam tahun baru di beberapa tempat seluruh selangor bergema dengan sorakan Takbir anak muda memuji kebesaran tuhan. dan apa yang lebih penting ialah, siapa yang 'Walk the Talk'..


TAKBIR!



Best Blogger Tips

Wednesday 28 December 2011

PAS does well condemning Nigerian church attacks

PAS does well condemning Nigerian church attacks

Jacob George • Dec 27, 11 3:33

I am not surprised that PAS has slammed the five Christmas Day church bombings carried out by Islamists in Nigeria, that killed dozens of Christians.

In fact, I was glad to learn that they have in recent times gone a great deal to hold warm cordial discussions on various issues with Malaysian Christians!

And by their statement together with the global community condemning the church attacks in the strongest terms possible PAS is clearly wining the confidence of minorities in the country, that include, the tarnished and verbally bashed Christians who have suffered great abuse in  recent months after being accused of many claims and wild allegations; none of which have been proven by evidence.

With regard to that last point, it is strange that even once respected VVIPs too have instead of addressing the truth behind these lies and concoctions had instead decided it is politically more expedient to join the chorus of verbal bashing and ridicule instead of addressing what is true.

They are of political chameleons after all.

Actually this only shows the widespread hypocrisy practised by politicians, intellectuals  and others professing to be untainted religious icons in international forums, heads of government meetings and even at the EU and UN.

Like Malaysia's PAS, I am certainly impressed by the Muslim Council of Britain's statement condemning the Christmas attacks.

Muslim Council of Britain secretary-general Murad Farooq said in a statement yesterday that faithful Muslims should not tolerate attacks on houses of worship, including those of Christians.


All this when Islamist militants set off bombs across Nigeria on Christmas Day targeting five churches, including one bombing that killed at least 27 people, raising fears that they are trying to ignite a sectarian civil war.


However the defining silence from the Malaysian government or its politicians on this matter is shocking.
 

JACOB GEORGE is president of the Consumers Association of Subang and Shah Alam, Selangor (Cassa).


Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

Saturday 24 December 2011

Ralat 4.1

Sebenarnya kalau kita terbiasa dengan kehidupan yang mewah dan bermegah2 hasil pertolongan kerajaan (read: melayu, DEB), janganlah kita letak kepercayaan bahawa orang lain akan mati atau sengsara tanpa bantuan kerajaan UMNOBN.


2. Sebagai seorang yang beragama Islam kita wajib percaya dan menyakini bukan pemimpin UMNO yang memberi kita rezeki tetapi Allah. Maka barulah di situ kita dapat membuat pertimbangan yang lebih tepat apabila berurusan dengan warga manusia. Sebagai contoh mudah kita suka/benci kelakuan seseorang itu bergantung kepada sejauh mana orang itu menurut perintah dan syariat yang ditetapkan Allah di dalam quran dan sunnah ajaran nabi.


3. Kalau pun seseorang itu telah berkhidmat dengan baik di mana2 sekalipun organisasi selama berpuluh2 tahun tapi dalam masa yang sama mencuri wang organisasi berkenaan, maka haruskah kita atau organisasi berkenaan terus mempertahankan beliau, atau atas alasan bahawa beliau juga ada berJASA?


5. Malahan ada yang orang hartanya mungkin mencapai RM100juta, tetapi pada masa yang sama hutangnya juga mencecah RM100juta, malah mungkin lebih lagi kerana mahu bermegah2 dengan kemewahan. Percutian ke eropah sentiasa memenuhi kalendar tahunan, belum termasuk dengan barangan aksesori dan pakaian yang mewah bertukar ganti. Kerja hanya setakat status pegawai kerajaan atau PTD menimbulkan tanda tanya tentang bisnes sambilan yang diusahakan beliau. Malahan hakikatnya di fikirannya mungkin sentiasa tidak tenteram memandangkan status kewangannya yang sentiasa tidak kukuh walaupun pada kaca mata masyarakat umum beliau akan kelihatan hebat dan megah.


6. Adapun dalam masa yang sama, ada orang hartanya mungkin cuma RM20juta, namun hutangnya juga kecil jumlahnya cuma RM1juta, dan beliau cuma memandu kereta toyota camry baru walaupun beliau mampu untuk memiliki BMW 5siri yang terbaru. Dan apa yang lebih penting ialah beliau mendapatkan rezeki tersebut tanpa amalan2 yang diragui status halalnya.


7. Jikalau anda seorang pemimpin apatah lagi yang dilantik secara rasmi untuk mewakili rakyat, dalam anda menikmati kemewahan dan kehidupan yang bermegah-megah belum tentu anda boleh menyaingi kekayaan ilmu dan kebendaan kurniaan Allah.

Hakikatnya, masyarakat melayu sudah terlalu sinonim untuk cepat kaya dan mengambil kesempatan di atas kesusahan orang lain. Malahan jika boleh, harta rakyat pun sanggup dirampok demi kepentingan peribadi atau keluarga sendiri. Dan ironinya, seakan-akan perkataan rasuah sudah mengakar dalam minda kepala melayu hingga hilang rasa jelik kepada sikap dan kegiatan keji ini..


Tidakkah kita dpt belajar betapa kayanya masyarakat Cina walaupun bukan semua mereka kroni kerajaan UMNOBN.


Rakyat diutamakan? "Ptuih!", sergah si panglima perang ludah..

Best Blogger Tips

Friday 23 December 2011

Ralat 4.0



Cukup tertarik dengan kenyataan beberapa pihak susulan insiden mahasiswa yang berhimpun menyatakan protes terhadap beberapa keputusan kerajaan mengenai AUKU dan kebebasan akademik.


2. Kenyataan yang biasa digunakan untuk mengekang anak muda atau mahasiswa bersuara dengan mengingatkan JASA atau BIASISWA yang diberikan oleh kerajaan ketika belajar. Maka untuk tidak sependapat atau sealiran dengan pemberi jasa adalah a No-no..


3. Persoalannya, siapa yang patut mahasiswa ini patuh? Adakah pemberi biasiswa? atau tuan punya duit biasiswa?


4. Kenapa sebenarnya kita dapat biasiswa? Adakah sebab kerajaan yang pilih kita, ataupun kerana kita layak berdasarkan merit untuk dapat biasiswa tersebut? Dan jika kita benar dipilih berdasarkan merit dan mencapai kriteria yang kerajaan tetapkan maka, haruskah kita terhutang budi dengan kerajaan?


5. Dari manakah sumber biasiswa sebenar, kerajaan atau rakyat?

Jikalau jawapannya rakyat, maka tindakan kita mestilah serasi dengan keperluan rakyat jelata dan aspirasi umum.


6. Persoalan seterusnya, apa sebenarnya keperluan rakyat jelata?
To make it simple, masyarakat kita Malaysia sangat memerlukan generasi akan datang yang lebih bijak terutamanya dalam aspek pentadbiran dan pengurusan negara. Maka, orang yang dapat duit daripada rakyat ni, kenalah dan jatuh kewajipan kepada mereka untuk menjadi generasi yang bijak, generasi yang hebat. Malahan perlu peka dengan persepsi dan suasana, bukannya bila nampak bendera diturunkan, kita jadi bijak dan hebat kondem dan hentam sana sini, tapi pabila kes rasuah lembu, kepala lembu diusung, kek tahi dibawa ke pejabat etc2 kita terlupa perkataan adab dan sistem nilai seolah2 tidak pernah ada dalam kamus.


7. Adapun melihat daripada perspektif yang lain, jikalau kita asyik repeat paper disebabkan malas belajar ataupun selalu lambat hantar assignment ataupun buat kerja cukup2 makan sahaja tapi dalam masa yang sama boleh sibuk bercuti ke eropah dan membeli belah barangan mahal, apa layakkah kita memegang atau mendapat amanah daripada rakyat ni?


Education is now still a privilege, a luxury, and we are currently enjoying it at the expense of others.



Best Blogger Tips

Sunday 18 December 2011

aiwah ammeno..



Arabic garnishing won't change Umno offerings

Rama Ramanathan • Dec 5, 11 5:37

I can understand members of a fringe group of Muslims promoting the use of Arabic perhaps because they believe god desires the world to speak Arabic.

I can understand religious teachers, ulama, using Arabic to expound the Koran and teach right conduct.

But what am I to make of the use of Arabic words by leaders of race-based Umno?

Do they think people will believe Umnoputeras are good Muslims because they use Arabic words? Do they forget we associate Arabic garnishing with Gaddafi, Osama and Saddam?
At the Umno general assembly last week, Najib, Muhyiddin and others used many Arabic words including redha (acceptance), qada (destiny),qadar (fate), rezeki (sustenance) and bai'ah (oath of allegiance).

I began pondering the use of Arabic words by Umno leaders when I learned about Muhyiddin leading 2,700 Umno delegates in a bai'ah (oath of allegiance) to Najib on Saturday. According to news reports, this is what he said:

"Let us stand together in the spirit of unity and solidarity, honesty and sincerity, confidence and determination in winning the solid support of the rakyat for the sake of our party's victory.

"We, the Umno people, pledge to close ranks, promote brotherhood, eliminate disputes, avoid jealousy and feeling of envy, and to place party interest above self-interest.

"We, the Umno people, pledge to be loyal to the party by giving our full trust and solid support to the president to lead us to a handsome victory in the next general election."

Isn't it odd that God's name was not included? Did Malaysiakini report accurately?

In a speech, Muhyiddin urged Umno delegates to accept "as God's will" (redha) if they or their allies are not selected as candidates in the next election: it seems they are to treat Najib and Muhyiddin as God's representatives. Is this in accord with Islam?

Muhyiddin is reported to have mentioned rezeki(reward) in the same sentence as redha.

"Everything is determined by God; if one is not selected as a candidate this time around, it is ordained. You have to accept it (redha) and should not be disappointed as being redha will be rewarded, maybe not in the form of rezeki(sustenance) this time around."

Does this constitute open acceptance (redha) that Umno delegates seek public office for the sake of material reward?

Perhaps this is why there has been talk of Umno delegates being given senior leadership positions in government linked companies (GLC)?

How does Muhyiddin think Umno is going to win "the solid support of the rakyat" if Umno folks are running for office in order to enrich themselves,ala Shahrizat?

If Najib and Muhyiddin are serious about gaining support, they should be presenting the results of their tenure in office in relation to the voice of therakyat; they should be talking about national unity, inter-racial and inter-religious harmony; they should be talking about the corrupt who have been made examples of, e.g. the big fish involved in the PKFZ scandal, (former Selangor menteri besar) Khir Toyo and his mansion, Shahrizat and NFC.

They don't because they can't. These examples don't exist. What does exist is Perkasa fanning the flames of hate. And custodial deaths - in particular of Teoh Beng Hock, grilled to death.

If Umno wants to be viewed as more than a grouping of sham Muslims, they should be talking about how they are opposing hate and attacking injustice.I cringe when American politicians display their 'Christianity,' whether by association, e.g. arranging photo opportunities with Mother Teresa, or by claiming to be 'born again.'I cringe when 'Christian politicians' in Malaysia tell us of their 'calls' and are silent about their 'stands' on account of their being 1God before they are 1Malaysia or 1Party.

I am not a Muslim, but I know faithful Muslims who put people first; who measure their own worth according to their treatment of their oppressed neighbours; not according to the wealth they accumulate through pledges of allegiance to mere humans.

I am confident there are many Muslims who will agree with me that Umno with Arabic garnishing tastes just as bad. Will reformers arise within Umno?

Will BN component parties help the reformers?



Sent from my BlackBerry® wireless device Best Blogger Tips

'Islamic' Country?

Most Islamic countries in the world are non-Muslim

Yin Ee Kiong • Nov 25, 11 5:54

What makes a good Islamic country? Is it one where the people dress conservatively (or even severely in the case of women), adhere strictly to the rituals of Islam, where shariah laws apply?

Or is a good Islamic country one that keeps to the substantive teachings of Islam, more concerned with the content rather than the form of the religion? Where fairness, justice, honesty are the cornerstones of government policies and of its citizens' daily dealings.

How is a good Muslim judged?
By the number of times he prays a day, by how assiduously he keeps to the rules? Or by how he lives the true meaning of his faith?

A study by Scheherazade S Rehman and Hossein Askari from George Washington University, published in the Global Economy Journal Vol 10 drew surprising conclusions.The study examined if policies of Muslim countries (or Muslim majority countries) were founded on Islamic principles in comparison to non-Muslim countries. 208 countries were studied.The criteria: economic opportunity, economic freedom, corruption, financial systems and human rights were used to measure the level of 'Islamicity' (based on an information website about Islam and Muslims).

The study found that most Islamic countries did not conduct themselves according to Islamic principles concerning economic, financial, political, legal, social and governance issues.This is reflected in the governments in those countries but also the practices of the citizens in their daily dealings. Even at a social level it was found that many non-Muslim countries did much better in keeping to Islamic values.

The most 'Islamic' country the study found was actually non-Muslim – New Zealand. Luxembourg came second. The top 37 countries in the study were all non-Muslim.

Imaddudin Abdulrahim, one of Indonesia's leading thinkers on Islamic monotheism claimed that Ames, a small city in Iowa, represents an exemplar of an Islamic state.Yet Islam does not play a part in the day-to-day social, economic and political life of the city. The population does not observe Islamic rules on food or dress.

Imaddudin was not interested in form; he used parameters which reflect what he considered true Islam – trust, justice, fairness, freedom. He found that people did not lock their doors when they went out and yet no one trespassed. If you returned a broken egg to the grocer he accepted that it was broken when you bought it and replaced it without question. People were honest in their dealings irrespective of the value of the transaction.The government was fair and non-discriminatory. People were accepting of ethnic or religious differences.He saw Islam beyond shariah and beyond its textual appearances. He was more concerned with the substantive elements of the religion.

Recently I enquired through a friend the possibility of getting a scholarship (from a certain university funded by a Muslim tycoon) for an Indian girl who had done very well in her exams but whose parents were poor and unable to send her to university. I was told in no uncertain terms that scholarships were only given to Muslims.How does this reflect the true values of Islam?

When I was in Sudan I visited villages where artesian water was pumped out by equipment donated by Christian charities. I saw clinics and schools built and maintained by Christian foundations. Every village involved was however 100 percent Muslim!Is there anywhere in any 'Christian' country where Muslims are forbidden to build mosques? As long as they comply with the local building codes they have every right to do so and the law will protects their rights.

Yet this is not the case in many Muslim countries. No wonder so many non-Muslim countries score higher than Muslim ones based on Islamic principles.It's no use spouting chapter and verse of the Quran if our deeds do not match the words we mouth.We can follow all the rituals – fast, do the haj, pray five times a day, abstain from non-halal food, and cover ourselves. They all count for little if our deeds do not reflect the values of the religion.

If we are corrupt, if we discriminate against others because of ethnicity or religion, if we deny freedom of worship to others or even to one's own, are we living by the true values of Islam?Are our economic policies geared to help those at the bottom of the ladder or do they benefit the top disproportionately? Is our political system fair?Do we respect human rights? Have we an untainted legal system? Is our governance transparent and accountable?  Are we tolerant of other religions and not impede their practice?

By any of the above criteria Malaysia has failed to live up to Islamic principles.The authorities obstruct the building of non-Muslim places of worship – or even demolish them.Christians are persecuted on dubious grounds. Our government discriminates on race and religion.

Corruption is rife especially in high places.The poor (the majority of whom are Malays) are left behind while the rich get richer. There is no respect for human rights and the political system is skewed.On every count we fail to live up to Islamic values.


Lately radical Muslims have started to see 'Christians under the bed' – an Islamic form of the infamous McCarthyism of the fifties in the US.They imagine that Christians are out to proselytise their fellow believers. They don't believe that other Muslims can be more sophisticated than they and can make up their own minds what to believe in.

More than that, they demand Christians desist in doing whatever may remotely be a threat to them.If these people were in charge in Sudan there would have been a lot of thirsty people and a lot of people without medicine and children without schooling.

I suppose they will now pass a fatwa that no Muslims must go to Christian hospitals. The Seventh Day Adventist Hospital in Penang has been servicing the people for a long time and a lot of Muslims use the hospital.There are symbols of Christianity everywhere and there are Bible tracts for those who want to read them.Going by recent events the hospital could be charged with proselytising. If so I think they would have failed miserably - I doubt a single Muslim patient has converted.You go to a hospital because you are sick and because you think it gives good service. You send your children to a school because you think it gives your children the best education, you drink because you are thirsty, you don't care who paid for the pump that brought the water out.

Religion does not come into the reckoning for most people in this way.Conversely you provide care irrespective of that person's religion or give scholarships because the person is poor and deserving, irrespective of her skin colour or her religion.


If Malaysia lives up to the real values of Islam and not its superficiality, the country would be much better off.Radical Muslims should be careful that the Christians they imagine lurking  under their beds may turn out to be better Muslims than themselves.

But then maybe that's the crux of the problem, they are being exposed for what they are, faux Muslims.
  Best Blogger Tips

Saturday 17 December 2011

k.fiqh




Pendaftaran Konvensyen Fiqh Ummah 2012 dibuka hari ini. Layari www.k-fiqh.com untuk maklumat lanjut dan pendaftaran. Jom bantu sebarkan video promosi ini :) Best Blogger Tips

Friday 16 December 2011

adab ikhtilaf

IMAM HASSAN AL BANNA MENANGANI PERBEZAAN PENDAPAT
WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT



Saya tidak pernah menjumpai para pendakwah Islam dan tokoh-tokoh mujaddid masa kini yang benar-benar memahami masalah adab ikhtilaf dan feqah-nya seperti kefahaman yang dilumati oleh As Syahid Imam Hassan Al Banna. Beliau mentarbiah para pengikutnya dengan fahaman jernih. Ini kerana keinginannya yang sangat kuat melihat kesatuan umat Islam, dan usahanya yang bersungguh-sungguh, diiringi kesedaran yang jitu untuk menyatukan gerakan-gerakan Islam. Biarpun usaha beliau tidak sepenuhnya terlestari pada zaman ini, sekurang-kurangnya beliau dapat menyatukan usul dan fahaman Islamiyyah dalam gerakan dakwah. Dalam hubungan ini beliau telah mencipta – Usul 20 – yang terkenal menjadi rujukan seluruh gerakan Islam di seluruh dunia.

Imam Hassan Al Banna mengakui bahawa perbezaan pendapat dalam perkara-perkara furu' dan hukum-hukum amaliah tidak mungkin dapat dihindarkan. Oleh itu, beliau telah mengutarakan masalah ini pada beberapa risalah dakwahnya. Sungguh indah dan banyak memberi faedah.Pada risalahnya yang bertajuk – Dakwatuna (Dakwah Kita) – beliau berbicara tentang ciri-ciri dakwah adalah bersifat umum, tidak hanya disalurkan secara selektif, tidak memihak kepada pendapat yang mahsyur di kalangan manusia dengan corak yang tertentu sahaja, tetapi mestilah menuju kepada inti agama dan jiwanya, bercita-cita untuk menyatukan matlamat sehingga amal yang dilakukan menjadi lebih positif dan hasilnya menyeluruh.

Imam Hassan Al Banna bersama kebenaran di mana sahaja, beliau gemar melakukan permuafakatan dan benci kepada anasir kasta dalam masyarakat Islam. Baginya, cubaan yang paling berat kepada umat Islam ialah perpecahan dan pertikaian, sedangkan asas kemenangan itu ialah kesatuan. Natijah tidak akan berakhir dengan baik kepada gerakan Islam yang berpecah, melainkan jika mereka memulakan langkah awal dengan perpaduan dan ukhuwwah.

Sesungguhnya Imam Malik RA telah berkata kepada Abu Ja'far , “Para Sahabat Rasulullah SAW telah bertebaran di beberapa buah kota. Di setiap perkampungan masing-masing mempunyai ilmu (hujjah) tersendiri, maka apabila engkau hanya mengagungkan satu pendapat sahaja nescaya akan berlaku fitnah”.

Lihatlah Imam As Syafi'e RA membentuk mazhab qadim di Iraq, kemudiannya membentuk mazhab jadid di Mesir. Kedua-dua aliran pandangan itu diambilnya dengan apa yang terang dan nyata, beliau berusaha dengan sesungguhnya (berijtihad) supaya umat Islam berada dalam kebenaran.Ijma’ atas perkara furu' adalah tuntutan yang mustahil, bahkan tidak mungkin berlaku dengan tabiat murunah agama ini. Allah menghendaki bagi feqah agama ini sejalan dengan perkembangan semasa. Dengan itu para pemuda hendaklah bersifat lembut, tidak jumud, terlalu rigid atau melampau terhadap satu-satu pandangan.Para Sahabat juga berbeza pendapat sekalipun mereka orang yang paling dekat dengan Rasulullah, dan paling tahu mengenai qarinah-qarinah hukum. Lalu mengapa pula halnya kita bertegang urat, bersumpah seranah dalam perkara-perkara yang remeh temeh yang tidak ada kepentingannya?

Para imam mazhab, manusia kurniaan Allah yang paling alim tentang Kitab-Nya dan Sunnah RasulNya, turut berbeza pendapat antara satu sama lain, lalu kenapa kita tidak berlapang dada seperti mereka? Inilah pendapat As Syahid Imam Hasan Al Banna tentang perbezaan pendapat dalam masalah feqah dan inilah pendiriannya yang menunjukkan kefaqihannya dalam hal agama, sejarah dan realiti yang berlaku kepada umat Islam. Di antara pendirian bersifat amaliah yang diceritakan mengenainya (Imam Hassan), bahawa beliau pergi menziarahi salah sebuah kampung untuk menyampaikan ceramah. Kebetulan hari itu bulan Ramadhan. Penduduk kampung di situ telah berpecah kepada dua golongan yang saling berselisih-faham tentang jumlah rakaat solat Tarawih. Adakah 20 rakaat sebagaimana yang dilakukan semasa pemerintahan Umar dan terus diikuti oleh manusia berabad-abad selepasnya, ataupun 8 rakaat sahaja sebagaimana telah warid dari perbuatan Baginda Nabi SAW.

Pendapat yang bertentangan dianut dengan fanatik oleh tiap-tiap golongan sehingga menyebabkan mereka berkelahi kerana masing-masing mendakwa bahawa kebenaran berada di pihaknya.Akan tetapi Hasan Al Banna RA menghadapkan kepada mereka beberapa persoalan.

“Apakah hukum solat tarawih?”

“Sunat, diberi pahala orang yang memperbuatnya dan tidak diseksa orang yang meninggalkannya”, jawab mereka.

Beliau bertanya lagi : “Apakah hukum memelihara ukhuwwah sesama Islam?”

“Wajib (menjaga ukhuwwah) kerana ia merupakan urat dari sendi-sendi iman”, jawab mereka.

Lalu beliau berkata : “Adakah wajar dalam syariat Allah yang suci ini, kita abaikan yang wajib kerana hendak memelihara yang sunat? Seandainya kamu tetap memelihara ukhuwwah dan perpaduan kamu, dan kamu balik ke rumah kamu agar tiap-tiap orang daripada kamu mengerjakan solat tarawih mengikut bilangan yang dianggapnya lebih kuat dalilnya, 8 rakaat ataupun 20 rakaat, itu adalah lebih baik daripada kamu berbantah-bantah pada perkara yang tidak ada mustahaknya”.

Saya (Yusuf Al Qaradawi) pernah menceritakan peristiwa ini kepada seseorang, tetapi persoalan lain pula ditujukan kepada saya, “Kenyataan (Imam Hasan Al Banna) adalah petanda melarikan diri dari kebenaran, sedangkan menjelaskan sunnah yang sebenar ialah menjauhkan diri dari bid'ah sebagai urusan yang wajib dipertahankan”.

Saya menjawab, ”Perkara ini adalah luas, dan saya walaupun mengerjakan solat tarawih hanya 8 rakaat, tetapi saya tidak mengatakan bid'ah kepada orang yang mengerjakan solat tarawih sebanyak 20 rakaat”.

Kemudian itu dia berkata lagi, “Tetapi memastikan kesahihan sesuatu hukum itu adalah wajib dan tidak sepatutnya kita lari menyatakan kebenaran”.

Saya menjawab, ”Benar, apabila perkara itu berkisar di antara yang halal dan yang haram, di antara yang hak dengan yang batil. Adapun perkara-perkara yang menjadi perselisihan pendapat dalam aliran-aliran feqah, di mana masing-masing mempunyai hujjah yang pelbagai, dan perkara itu biasanya berkisar di antara yang harus dan yang lebih afdhal, maka tidak ada sebabnya kita bersikap keras dan menyusahkan orang untuk berpegang dengan satu pendapat sahaja”.Inilah yang telah ditetapkan oleh para ulama yang bersikap adil dan wasatiyyah".

Oleh : Dr.Yusuf Al Qaradawi, Presiden Ulama Islam Sedunia Best Blogger Tips

Monday 12 December 2011

sitting disease?



The simple steps of eating less, exercising more and not smoking will go a long way to helping you lead a longer, more fulfilling life.

I applaud the fact that the format is both educational and entertaining. Evidence-based information that is explained so that the average person is able to comprehend and absorb the details without getting overwhelmed by the numbers.  Well done doc!

Best Blogger Tips

Friday 9 December 2011

biar bulan berbicara..



Islam bukan sekadar hukum hudud, bahkan lebih daripada itu. Menentang sebarang bentuk kezaliman, hukuman zalim (read: ISA, AUKU), menentang rasuah dan penyalahgunaan kuasa, menubuhkan Good Governance, pentadbiran yang lebih accountable dan integriti, perjuangkan hak rakyat, mahasiswa, itu semua adalah selari dengan kehendak Islam. Ini semua adalah tuntutan Islam yang mesti ditegakkan.

Maka kerana itu juga kita kena berpegang kepada prinsip nilai..kerana ianya adalah anjuran Islam.

Kemenangan Islam itu pasti. Itu Allah dan rasulullah yang janji. Persoalannya, apakah kita yakin dan percaya akan janji Allah dan rasul-Nya?

Masih ingat lagi kisah perjanjian Hudaibiyah?


Best Blogger Tips

Thursday 8 December 2011

Mantiq?





1. Menarik sebenarnya melihat perkembangan terbaru yang melanda anak muda di tanah air..
Fenomena Ustaz Azhar Idrus meskipun tidak semua yang mengikuti ceramah beliau tetapi kena akui bahawa pendekatan beliau sungguh digemari oleh ramai anak muda terutamanya di bahagian luar bandar..


Apa yang boleh dilihat ialah Ustaz Azhar Idrus itu jika ditanya orang muda semuanya BOLEH. Semuanya HARUS.


Apabila pemuda tanya 'Boleh tak saya nak naik motorsikal gendong awek".
Ustaz Azhar Idrus akan jawab "Boleh".

Kita pastinya terkejut sebab mantiq tak sampai. "Tapi ada syaratnya. Syaratnya kena letak bapa awek kat tengah".
Itu MANTIQ Ustaz Azhar Idrus.


Persoalannya kebanyakan daripada kita yang bergelar daie tidak pernah belajar daripada mantiq sebegini. Yang kita tahu semuanya tidak boleh melainkan yang boleh..kita masih gagal untuk kuasai mantiq dalam mengetengahkan dakwah..kita masih selektif, kita bersikap EKSLUSIF bila menyampaikan dakwah..kita berkira..


2. Jika dilihat pada skala yang lebih besar ialah satu petanda perubahan bahawa parti Islam PAS sudah mula menjangkaui sempadan budaya dan masyarakat sebagaimana mantiq yang digunapakai oleh Ust Azhar Idrus. Mereka sudah tidak menjadi gerakan ekslusif seperti tahun 80-90an dahulu. Tanggungjawab mereka kini sudah menjadi gerakan massa dan berjuang bersama rakyat.


Namun ada kebimbangan untuk PAS menjadi gerakan ekslusif semula jika berterusan memainkan isu-isu yang diperjuangkan secara tertumpu.

Mereka mesti explore peluang-peluang dakwah yang BARU dan bukannya terperangkap dalam permainan politik Umno. Samada orang itu bernama gay, pelacur, DAP, MCA, UMNO pelakon, peminat rock atau sesiapa sahaja, kena approach semuanya secara berhikmah. TGNA dan sahabatnya di Kelantan telah berjaya memecahkan tembok pemisah antara UMNO dan PAS sehingga PAS menang pada tahun 1990 malah masih bertahan sehingga kini.


Kita sentiasa sebut bahawa yang kita mahukan adalah ulama' yang boleh memberikan jalan keluar kepada masalah ummah, keluasan ilmu fiqh dan bukannya sekadar tahu beritahu hukum. Maka tembok PAS selaku parti jemaah Islam dengan gay, pelacur, penagih dadah, mat rempit, pelakon, ect ini mestilah dipecahkan. Dengan itu, harapan untuk melihat ulama akan terus memimpin ummah mungkin bisa tercapai.


Bagaimana? Kita boleh usahakan, dengan perancangan dan ketetapan Allah. Namun kuncinya, sunatullah mestilah seiring dengan syariatullah..


Sent from my BlackBerry® wireless device


Best Blogger Tips

Monday 5 December 2011

Posisi agama?

Islam ini adalah satu sistem yang menyeluruh dan merangkumi segala aspek kehidupan manusia.
Jika boleh diringkaskan, ianya adalah:
- negara dan bangsa
- pemerintah dan umat
- akhlak dan kekuatan
- rahmat dan keadilan
- kebudayaan dan undang2
- ilmu dan kehakiman
- material dan harta benda
- usaha dan kejayaan
- jihad dan dakwah


Hari ini Islam diletakkan di mana2. Dan lebih menyedihkan jika ianya HANYA berada di posisi penasihat agama apatah lagi jika negara yang majoritinya beragama Islam.

Cuba kita bayangkan jika sekiranya Nabi baginda SAW hanya menjadi penasihat dalam bidang agama semata2.. Bayangkan jika baginda tidak berhadapan dengan golongan al-Mala' (pemerintah) ketika itu untuk menyampaikan dakwah, bayangkan jika Nabi tidak menjadi pengurus masyarakat, bayangkan jika baginda tidak menjadi pemerintah atau ketua hakim ketika itu, bayangkan jika Nabi tidak membangkang tindakan ketua kabilah arab quraisy sewaktu itu yang bertentangan dengan ajaran Islam..


Bayangkan jika semua ini tidak berlaku? Adakah kita masih merasai Islam hari ini? Sebelum kita mempersoalkan kelebihan Islam PILIHAN berbanding Islam WARISAN? Best Blogger Tips

Saturday 3 December 2011

Dokter Jawa


bakal-bakal Dokter Jawa di Fakultas Kedokteran di Unsyiah Banda Aceh.

It just came to my knowledge that the 1st medical education in Indonesia was started back in 1851 and after 2 years of education you will be graduated and called as Dokter Jawa..


But the most interesting part is their motivation to produce more Dokter Jawa at that time was due to the epidemic of smallpox. The dutch coloniser was so afraid to be contracted by the virus, hence let the indigenous people to that risky job.

bersama mas afiandy pelajar tahun 4 kedokteran, orangnye ganteng..

So after 2 years time, they were merely able to diagnose simple diseases in the community, perform minor surgery and administer smallpox vaccination..only after 1875 the programme was extended to be 6 years education and in 1902 this dokter jawa education was developed to be a full medical education for the nation..

It comes to my suprise that nowadays there are 72 medical schools comprise 35 state and 37 privately owned, spread out all over this country..not too bad lah if compare to Malaysia isn't it? ...and interestingly, amongst the private, 19 of them belong to Islamic institution..


From what I heard also, those who are practising, they need to renew their license called Surat Izin Praktek (SIP) every 5 years by taking another national compentency exam..unlike in Malaysia, you can renew your Annual Practising License (APC) without needing any compulsory CME points. (please correct me if I'm wrong)


Interesting facts? Well, depends really..


Sent from my BlackBerry® wireless device

Best Blogger Tips
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...